Skolplattformen

Vad är Skolplattformen?

Skolplattformen är en gemensam digital plattform för Stockholm stads förskolor och skolor. Från och med 20 augusti 2018 kommer du att få tillgång till den. I skolplattformen får du information om ditt barns skolgång direkt i din mobiltelefon, dator eller surfplatta.

En snabbguide till skolplattformen för dig som vårdnadshavare har tagits fram: 

Vad innehåller skolplattformen?

Skolplattformen innehåller information om ditt barns skolgång. Mängden information kommer att fyllas på successivt. Skolplattformen ersätter från höstterminen 2018 Skolwebben.

På skolplattformens startsida har ditt barns skola möjlighet att publicera nyheter om saker som händer på skolan, till exempel  utflykter. Via startsidan kan du även anmäla ditt barns frånvaro direkt i skolplattformen.

Ditt barn kommer också att få tillgång till skolplattformen, med möjlighet att ta del av information rörande sin skolgång. Över tid kommer ditt barn även att få tillgång till nya digitala verktyg i skolplattformen, till exempel för att lämna in skoluppgifter.

Skolplattformen kommer att utvecklas kontinuerligt och mer funktionalitet tillkommer efterhand.

Hur loggar jag in?

Skolplattformen kan användas med både surfplattor, smarta mobiltelefoner och datorer. Du loggar in på startsidan via http://skolplattformen.stockholm.se/vardnadshavare.

För att stadens högt ställda säkerhetskrav ska uppfyllas kommer du som vårdnadshavare att logga in med hjälp av e-legitimation (t ex BankID).

På följande länk kan du läsa mer om hur du skaffar BankID: https://support.bankid.com/sv/bestalla-bankid/bestalla-mobilt-bankid

Hur uppdaterar jag mina kontaktuppgifter

Du uppdaterar dina kontaktuppgifter genom att logga in på Mina sidor på webbplatsen www.stockholm.se.

Direktlänken till denna e-tjänst är https://etjanster.stockholm.se/MinaSidor/

Webbadressen till en användarguide för hur man gör sin uppdatering är http://supportguider.stockholm.se/2484.guide

Vad är vårdnadshavare?

Vårdnadshavare är ett juridiskt begrepp. Vårdnadshavare kan vara någon annan än en förälder. För att kunna logga in i Skolplattformen krävs att du är vårdnadshavare.

Varför e-legitimation?

På ditt konto i Skolplattformen finns uppgifter om eleven. Uppgifterna får inte hamna i orätta händer och därför ska alla vårdnadshavare använda e-legitimation eller BankID. Lärare har en inloggning med ett säkerhetssystem som identifierar läraren, den skola, de klasser och grupper läraren ansvarar för. Elever har en enklare form av inloggning som ger dem möjlighet att ta del av den individuella utvecklingsplanen samt information om skolarbetet som lärare väljer att presentera.

E-legitimation eller BankID skaffar du hos din bank.

Ladda ned din e-legitimation

För att få en e-legitimation måste du ha ett svenskt personnummer. Om du redan är
Internetbankkund kan du ladda ner e-legitimationen till den dator du ska använda. Det kan du
göra hos någon av följande utfärdare:

E-legitimation för dig som inte är Internetbankkund

Nordea och Telia erbjuder e-legitimation till kunder som inte är Internetbankkunder. Läs mer på Nordeas respektive Telias webbplatser.

Nordeas e-legitimation (länk till extern webbplats)

Telias e-legitimation (länk till extern webbplats)

Om länkarna inte fungerar är anledningen att Nordea/Telia ändrat på sin webbplats. Hör i så fall av dig till oss så att vi får reda på att länkarna behöver uppdateras. Du kan även på egen hand navigera dig fram till informationen om e-legitimation på Nordeas respektive Telias webbplatser (www.nordea.se och www.telia.se), antingen genom att klicka dig fram eller genom att använda respektive webbplats sökfält.

Var hittar jag mer information?

På följande länk hittar du en kort introduktionsfilm till skolplattformen: https://video.stockholm.se/video/27213559/skolplattformen-i-grundskolan

Du kan även läsa mer på http://stockholm.se/skolplattformen. Där hittar du instruktionsfilmer som visar de vanligaste momenten.

Det finns en support som du kan kontakta vid tekniska problem:

Telefonnummer: 08-508 11 552
E-postadress: e-support@stockholm.se.

Sjöängsskolans kontaktperson gällande IT-frågor är Mathias Mähler. För frågor gällande inloggning hänvisar vi till Stockholms stads support (se länk ovan)

Dela: