Till innehåll på sidan

Skolplattformen

Skolplattformen är en gemensam digital plattform för Stockholm stads förskolor och skolor. I skolplattformen får du information om ditt barns skolgång direkt i din mobiltelefon, dator eller surfplatta.

På denna sida hittar du all information du behöver för att kunna komma igång och kontaktuppgifter till support om du behöver hjälp med något.

Vad är Skolplattformen?

En snabbguide till skolplattformen för dig som vårdnadshavare har tagits fram.

Vad innehåller skolplattformen?

Skolplattformen innehåller information om ditt barns skolgång. 

På skolplattformens startsida har ditt barns skola möjlighet att publicera nyheter om saker som händer på skolan, till exempel  utflykter. Via menyvalet Frånvaro & Närvaro kan du även anmäla ditt barns frånvaro direkt i Skolplattformen.

Ditt barn har också tillgång till skolplattformen med möjlighet att ta del av information rörande sin skolgång, lämna in skoluppgifter, se planeringar med mera.

Skolplattformen kommer att utvecklas kontinuerligt och mer funktionalitet tillkommer efterhand.

Hur loggar jag som vårdnadshavare in?

Skolplattformen kan användas med både surfplattor, smarta mobiltelefoner och datorer.

Skolplattformen >

Du kan också välja att ladda ned den app man tagit fram. Information om appen och dess funktioner hittar du på Stockholms stads webbplats för supportguider

Information om app för Skolplattformen >

Appen är endast till för vårdnadshavare och är en enkel webbläsare som direkt tar dig till startsidan för vårdnadshavare.

För att stadens högt ställda säkerhetskrav ska uppfyllas kommer du som vårdnadshavare att logga in med hjälp av e-legitimation (t ex BankID).

På BankID:s webbplats kan du läsa mer om hur du skaffar BankID

Skaffa BankID >

Om det inte fungerar att logga in

Det finns vissa kända fel/problem vid inloggning. Dessa fel samt hur du kan felsöka själv finns listade i dokumentet 

Om de åtgärderna som listas i dokumentet inte hjälper ska du kontakta supporten för vårdnadshavare.

Det finns en support som du kan kontakta vid tekniska problem:

Telefonnummer: 08-508 11 552
E-postadress: support.skolplattformen@stockholm.se

Hur uppdaterar jag mina kontaktuppgifter

Du uppdaterar dina kontaktuppgifter genom att klicka på Mina sidor i Skolplattformen (hittas genom att klicka på ditt namn högst uppe till höger på sidan när du loggat in), alternativt gå via direktlänken till denna e-tjänst

Direktlänk till Mina sidor >

Sedan behöver du klicka på Profil och konton och till sist Mina uppgifter för att hamna helt rätt

Webbadressen till en användarguide för hur man gör sin uppdatering finns på Stockholms stads webbplats för supportguider

Användarguide för hur du uppdaterar dina kontaktuppgifter > 

Vad är vårdnadshavare?

Vårdnadshavare är ett juridiskt begrepp. Vårdnadshavare kan vara någon annan än en förälder. För att kunna logga in i Skolplattformen krävs att du är vårdnadshavare.

En vårdnadshavare kan ge annan person tillgång till att logga in och se uppgifter om sitt barn. Då behöver en blankett fyllas i och skickas in. Kontakta skolan för att få denna blankett och information om vad som behöver göras.

Varför e-legitimation?

På ditt konto i Skolplattformen finns uppgifter om eleven. Uppgifterna får inte hamna i orätta händer och därför ska alla vårdnadshavare använda e-legitimation eller BankID. Lärare har en inloggning med ett säkerhetssystem som identifierar läraren, den skola, de klasser och grupper läraren ansvarar för. Elever har en enklare form av inloggning som ger dem möjlighet att ta del av den individuella utvecklingsplanen samt information om skolarbetet som lärare väljer att presentera.

E-legitimation eller BankID skaffar du hos din bank.

Ladda ned din e-legitimation

För att få en e-legitimation måste du ha ett svenskt personnummer. Om du redan är
Internetbankkund kan du ladda ner e-legitimationen till den dator du ska använda. Det kan du
göra hos någon av följande utfärdare:

E-legitimation för dig som inte är Internetbankkund

Nordea och Telia erbjuder e-legitimation till kunder som inte är Internetbankkunder. Läs mer på Nordeas respektive Telias webbplatser.

Nordeas e-legitimation > (länk till extern webbplats)

Telias e-legitimation > (länk till extern webbplats)

Om länkarna inte fungerar är anledningen att Nordea/Telia ändrat på sin webbplats. Hör i så fall av dig till oss så att vi får reda på att länkarna behöver uppdateras. Du kan även på egen hand navigera dig fram till informationen om e-legitimation på Nordeas respektive Telias webbplatser (www.nordea.se och www.telia.se), antingen genom att klicka dig fram eller genom att använda respektive webbplats sökfält.

Var hittar jag mer information?

På Stockholms stads webbplats för supportguider hittar du en samling av manualer riktad till dig som vårdnadshavare: 

Supportguider till dig som vårdnadshavare >

Du kan även läsa mer på Stockholms stads webbplats. Där hittar du svar på de vanligaste frågorna.

Skolplattformen på Stockholms stads webbplats >

Det finns även en samling instruktionsfilmer som du hittar på Stockholm stads webbplats 

Instruktionsfilmer >

Det finns en support som du kan kontakta vid tekniska problem:

Telefonnummer: 08-508 11 552
E-postadress: support.skolplattformen@stockholm.se

Sjöängsskolans kontaktperson gällande IT-frågor är Mathias Mähler. För frågor gällande inloggning hänvisar vi till Stockholms stads support (se länk ovan)

Dela: